OBOWIĄZEK ZAWARCIA UMOWY
Obowiązek zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków wynika z Ustawy
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (Dz.U.2018.1152 t. j. z dnia 2018.06.14):
Art. 6. 1. Ustawy: „Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.”
KIEDY NALEŻY ZAWRZEĆ UMOWĘ
Umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawieramy w przypadku:
- wybudowania nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego do nieruchomości;
- nabycia nieruchomości, która jest podłączona do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej;
- zawarcia umowy najmu, dzierżawy lub innej dot. nieruchomości, która jest podłączona do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej (obowiązek zawarcia umowy z MPWiK powinien wynikać wprost z treści tych umów);
- zmiany właściciela/użytkownika nieruchomości (lokalu), np. w związku ze śmiercią dotychczasowego Odbiorcy usług, z którym była zawarta umowa o zaopatrzenie
w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
Podpisanie Umowy z odbiorcą usług następuje po złożeniu przez niego wniosku o zawarcie Umowy. Wniosek o zawarcie umowy w budynku wielolokalowym składa właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego.
Art. 6 ust. 2. Ustawy: „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.”
RODZAJE WNIOSKÓW
- Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków - Odbiorcy indywidualni przeznaczony jest dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
- Załącznik do Wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków – DANE WSPÓŁWŁAŚCICIELI
w przypadku:
- współwłasności nieruchomości osoba podpisująca umowę powinna posiadać oświadczenie od wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, w którym wyrażają zgodę na zawarcie umowy;
- małżeńskiej wspólności majątkowej umowa powinna być podpisana przez każdego z małżonków
- Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków - Odbiorcy instytucjonalni przeznaczony jest dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek cywilnych, spółek osobowych, osób prawnych, wspólnot mieszkaniowych.
JAKIE DOKUMENTY NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU
Przy zawieraniu umowy niezbędne jest przedstawienie (tylko do wglądu) tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości (akt notarialny umowy kupna, umowa najmu, dzierżawy), przy czym obowiązujące przepisy prawa dopuszczają możliwość zawarcia umowy z osobami, które złożą oświadczenie o korzystaniu z lokalu/nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Wzór oświadczenia
Art. 6 ust. 4. Ustawy: „Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.”
Dostawca Usług ma prawo żądać dodatkowych dokumentów i informacji niezbędnych do prawidłowego ustalenia warunków przyszłej Umowy. Wykaz tych dokumentów znajduje się w formularzu Wniosku o zawarcie umowy.
W szczególności gdy w nieruchomości jest już wodomierz, należy podać jego stan na dzień przejęcia nieruchomości np. w formie protokołu zdawczo-odbiorczego podpisanego przez Przekazującego nieruchomości i Przejmującego nieruchomość. Zmiana właściciela/użytkownika nie nakłada na Przedsiębiorstwo obowiązku wymiany wodomierza głównego na nowy.
W przypadku wskazania we Wniosku o zawarcie umowy pełnego numeru Księgi Wieczystej nieruchomości nie ma konieczności okazania kserokopii wypisu z Księgi Wieczystej.
Podobnie przypadku wskazania we Wniosku o zawarcie umowy numeru NIP, REGON, KRS nie ma konieczności dostarczania kserokopii decyzji o nadaniu NIP, zaświadczenia o nadaniu nr REGON, aktualnego wypisu z KRS, zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub wydruku z systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
AKTUALIZACJA DANYCH
Obowiązek aktualizacyjny- co wynika z Umowy - leży po stronie Odbiorcy usług.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przedsiębiorstwo nie może wprowadzić zmiany bez Państwa zgody wyrażonej w sposób nie budzący wątpliwości.
W szczególności Odbiorcy, którzy przy zawieraniu umowy podali numer ewidencyjny działki jako oznaczenie nieruchomości (punktu gdzie ma być świadczona usługa) – powinni obowiązkowo poinformować przedsiębiorstwo o nadaniu nieruchomości numeru porządkowego.
Dane adresowe przekazywane do przedsiębiorstwa powinny być zgodne z danymi uwidocznionymi
w centralnej ewidencji gruntów i budynków.
Aktualizacji można dokonać:
- osobiście - w Biurze Obsługi Klienta w Błoniu, przy ul. Towarowej 5,
- listownie - za pośrednictwem Poczty Polskiej,
- elektronicznie - za pośrednictwem platformy ePUAP